تبلیغات
حنیف - انجمن دانشجویان مسلمان (1)

انجمن دانشجویان مسلمان (1)

نویسنده :حنیف
تاریخ:چهارشنبه 16 اسفند 1391-11:13 ب.ظ

دفعه ی دومی که در جلسه ی قرآن دانشگاه تورنتو شرکت کردم، موقع نماز دانشجویی به سراغ من آمد و گفت "Assalamo Alaykom". نگاهی به ظاهرش انداختم، به نظر هندی می آمد. جواب سلام را دادم. پرسید شما کجایی هستید؟ گفتم ایرانی. پرسید چه می کنید و کمی از جلسه ی قرآن پرسید. دانشجوی سال دوم دانشگاه و اسمش احمد بود، پدر و مادرش هندی بودند و او در کانادا بزرگ شده بود. از نماز خواندش متوجه شدم از اهل تسنن است. چند بار دیگر هم احمد را در دانشگاه دیدم و یک روز زنگ زد که می خواهند با تعدادی دیگر از دانشجویان مسلمان به فوتبال بروند. مشتاق بودم هم کمی ورزش کنم و هم با آنها آشنا شوم. همدیگر را در زمین چمن دانشگاه دیدیم.

حدود 7، 8 نفر می شدیم. خودم را معرفی کردم و با بقیه آشنا شدم و به طور خاص پرسیدم اهل کجایند. البته همگی بزرگ شده ی کانادا بودند و منظور سرزمین پدریشان بود. به جز احمد که هندی بود، باقی مصری، سومالیایی، مالزییایی، فلسطینی و سوریه ای بودند. به نظرم آنها هم اینکه یک ایرانی به جمعشان اضافه شده برایشان جالب بود. تیم مقابلمان مسلمان نبودند. ضمن بازی اتفاق جالبی افتاد. چند دختر دانشجو که ظاهرا چینی بودند، خواستند به تیم اضافه شوند، دست بر قضا من هم دیگر باید می رفتم. کمی صبر کردم تا ببینم بچه ها چه می کنند! اول کمی تعلل کردند. معلوم بود نه می توانستند بگویند نه و نه می توانستند توضیح دهند که مشکلشان چیست. دست آخر، احمد جلو رفت و با صدای بلند به نحوی که رفقایش بفهمند به آنها گفت که وارد تیم شوند و جایشان را هم به آنها گفت.

احمد و رفقایش مقدمه ی آشنایی من با انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه شدند. هدف این انجمن اولاً گردهم آوری دانشجویان مسلمان و ارایه ی خدمات به آنها است و ثانیاً معرفی اسلام در سطح دانشگاه. به طور تخمینی 200 عضو فعال دارد، اما اکثر دانشجویان مسلمان در فهرست ایمیل آن عضو هستند که به طور تخمینی جمعیتی 5 هزار نفری را تشکیل می دهند. انجمن دانشجویان مسلمان در تمامی دانشگاه های اصلی آمریکای شمالی و حتی دانشگاه های رده های پایین تر وجود دارد و در ارتباط با یکدیگر فعالیت می کنند.

تاریخچه ی این انجمن ها به دهه ی 60 میلادی و دانشجویان عرب و اردو زبان در آمریکا برمی گردد. حزب اخوان المسلمین مصر و جماعت اسلامی پاکستان پدر معنوی و هدایتگر این دانشجویان بوده اند و یک انجمن خیریه عربستان سعودی تأمین مالی اولیه ی آنها را بر عهده گرفته است. هدف نسل اول این دانشجویان حفظ هویت اسلامی دانشجویان مسلمان در غرب و تعریف نوعی سبک زندگی اسلامی در جامعه ی آمریکای شمالی بوده است. با این حال، نسل دوم اعضای این گروه ها دانشجویان مسلمانی هستند که در آمریکای شمالی بزرگ شده اند و در حال حاضر اکثریت مطلق اعضای این انجمن ها را تشکیل می دهند. این انجمن ها دیگر ارتباط سازمانی و مالی با خارج ندارند و گروه و اعضای آن خود را جزوی از جامعه ی آمریکای شمالی به عنوان وطنشان می شناسند. لذا فعالیت های گسترده تری با هدف تعامل و ارتباط با جامعه و سایر گروه ها تعریف می کنند. فعالیت این گروه ها به خوبی بیانگر درک غالب مسمانان در آمریکای شمالی مبنی بر لزوم مشارکت اجتماعی در جامعه غرب به منظور کسب حقوقشان می باشد (2).  به طور مثال انجمن اسلامی دانشگاه تورنتو برنامه هایی برای تمیز کردن سطح شهر دارد که در آن اعضا با لباس هایی با نشان انجمن چند خیابان اصلی را تمیز می کنند. مثال دیگر فعالیت انجمن های اسلامی دانشگاه های آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری به صورت توزیع فرم های ثبت نام برای رأی دادن و برگزاری نشست هایی برای تحلیل برنامه های کاندیداها و پخش زنده ی مناظرات کاندیداها می باشد. در سطح دانشگاهی هم اعضای گروه، منافعشان را در مشارکت در نهادهای دانشگاه و ارتباط با سایر گروه ها می بینند. از جمله سعی می کنند در انتخابات شوراهای صنفی از اعضا یا ائتلاف هایی حمایت کنند و برنامه هایی را با سایر گروه ها از جمله گروه های ادیان دیگر تعریف نمایند.

این انجمن ها نقش موثری در شناخت اسلام در آمریکای شمالی و ترجمه و تهیه ی منابع اسلامی به زبان انگلیسی داشته اند. در حال حاضر این گروه ها از نظر روحانیون و مبلغین مذهبی به خودکفایی رسیده اند بدین معنی که از میان خود مسلمانان بزرگ شده ی آمریکا روحانیونی وجود دارند (3). گستردگی فعالیت ها و منابع آنها به زبان انگلیسی شامل کتاب و فیلم و سایت ها و سخنرانان و ....، برای من تعجب برانگیز بود. به منظور شناساندن اسلام به جامعه ی آمریکای شمالی نیز فعالیت های مختلفی انجام می دهند از جمله برگزاری کنفرانس هایی در سطح دانشگاهی، ایالتی و یا ملی. برنامه ی Fast-A-Thon یکی از برنامه های مشترک میان انجمن ها است که در آن دعوت می کنند که افراد یک روز را مانند مسلمانان روزه بگیرند و بدین وسیله برای مبارزه با گرسنگی در منطقه ی دانشگاه پول جمع می کنند. برگزاری هفته ی آشنایی با اسلام و یا روز آشنایی با حجاب نیز از جمله ی برنامه های اصلی آنها است. 

ویژگی خاص انجمن دانشجویان مسلمان حضور دانشجویان از مذاهب و فرق مختلف اسلامی در آن است که با توجه اقتضائات محیط و شرایط دانشجویی در یک وفاق و تحمل نسبی در کنار یکدیگر قرار دارند. مذهب غالب گروه تسنن است و گرایشات سلفی گری و تشیع در اقلیت قرار دارند. بنابراین فضای غالب برنامه های آموزشی و مناسبات نیز متناسب با مذهب تسنن می باشد. اقلیت شیعه و سلفی فعالیت اندکی در راستای مذهبشان دارند که همین فعالیت اندک نیز به کشمکش و بحث های مذهبی-سیاسی می انجامد (4). تنوع اعضا موجب شده است در این گروه ها از نظر سیاسی و مسایل مرتبط با کشورهای اسلامی جریان غالبی وجود نداشته باشد و لذا این دست فعالیت ها در آنها محدود است. با این حال مسأله ی فلسطین به طور کلی نقطه ی مشترک اعضا می باشد و برنامه هایی برای آن صورت می گیرد از جمله تظاهرات در اعتراض به حمله ی اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و یا برگزاری کنفرانس سالیانه برای بررسی مسایل فلسطین. مثال دیگر مسأله ی سوریه است که با اجماع اکثریت اعضا عملاً بر خلاف روال جاری جزو فعالیت های این گروه ها قرار گرفته است. البته نوع فعالیت ها محدود به جمع آوری کمک برای آوارگان می باشد تا تظاهرات و فعالیت های سیاسی.

هدف دیگر این انجمن ها در جهت فراهم کردن نیازهای دانشجویان مسلمان است. اختصاص مکان هایی برای نمازخانه در سطح دانشگاه و حضور رستوران های با غذای حلال در محدوده ی دانشگاه جزوی از این فعالیت ها هستند. مثال دیگر، قرار دادن اعیاد مسلمانان در تقویم تعطیلات قومی-مذهبی دانشگاه است. بدین ترتیب یک دانشجوی مسلمان می تواند در عید فطر و عید قربان در امتحانات شرکت نکند  و استاد مربوطه موظف است در زمان دیگری از او امتحان بگیرد.

با توجه به گستردگی اهداف و مخاطبان این گروه ها می توان حدس زد که تا چه حد برنامه های متنوعی می توان در این انجمن ها تعریف کرد. نقش این انجمن ها در گردهم آوری دانشجویان مسلمان، تعریف هویت اسلامی اعضا و در نهایت تعریف نوعی سبک زندگی اسلامی در جامعه ی غرب بسیار مهم است که ان شاء الله سعی می کنم در آینده بیشتر در موردشان بنویسم (5).


----------------------------------------------------------------------------------
 Muslim Students Association (MSA) -1

2- چنین برداشتی بعد از 11 سپتامبر و فشار مضاعف بر مسلمانان در جامعه ی آمریکای شمالی، و به صورت عکس العمل جامعه مسلمان تقویت شده است.

3- این مسأله تأثیر زیادی دارد. روحانیونی که از خارج برای این دانشجویان دعوت می شوند حتی اگر مشکل زبان و ارتباط برقرار کردن با آنها نداشته باشند، از فضای فکری و نیازها و دغدغه های این دانشجویان فاصله دارند. یک بار یکی از مسلمانان تعریف می کرد که تا چه حد نشستن پای سخنرانی افرادی که زبان انگلیسی را با لهجه ی بومی صحبت نمی کنند برای اعضای گروه خسته کننده می باشد!

4- به عنوان نمونه به اختلافات بر سر مراسمات روز عاشورا و یا نیمه ی شعبان می توان اشاره کرد.

5-  برای اطلاعات بیشتر منابع زیر را ببینید:
http://www.uoftmsa.com/

http://www.uoftmsa.com/wp-content/uploads/2008/08/MSA-Constitution-Mar2011.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_Students'_Association





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
How do I stretch my Achilles tendon?
دوشنبه 16 مرداد 1396 04:22 ق.ظ
Attractive section of content. I just stumbled upon your web site
and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts.
Anyway I'll be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently fast.
jose5mckee25.over-blog.com
جمعه 13 مرداد 1396 12:52 ب.ظ
Hurrah! After all I got a blog from where I can genuinely
take valuable data concerning my study and knowledge.
kelsywatts.weebly.com
شنبه 7 مرداد 1396 11:09 ق.ظ
What's up to all, the contents existing at this web site are in fact awesome
for people knowledge, well, keep up the nice work fellows.
BHW
شنبه 12 فروردین 1396 01:29 ب.ظ
My relatives all the time say that I am killing my time here at web, except I know I am getting familiarity all the time
by reading thes nice posts.
چهچه
دوشنبه 7 مرداد 1392 02:05 ق.ظ
چند چند باختید؟
پاسخ حنیف : نتیجه الان خاطرم نیست. ولی مهم ورزش و آشنایی با رفقا بود که انجام شد.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo