تبلیغات
حنیف - برقعه: دوراهی یک جامعه ی سکولار دموکرات

برقعه: دوراهی یک جامعه ی سکولار دموکرات

نویسنده :حنیف
تاریخ:چهارشنبه 11 بهمن 1391-11:03 ب.ظ

توضیح: در سفر واترلو، مرد یخی پیشنهاد کرد وبلاگ بنویسم. اگر چه آن موقع پیشنهادش را قبول نکردم، اما متن زیر را برای انتشار در وبلاگش تهیه کردم.


(CBC (Canada Broadcast Company آژانس خبری اصلی کانادا است و درست نقشی مشابه BBC برای کانادا دارد. رادیوی CBC بر روی خبر و تحلیل های اجتماعی- سیاسی – فرهنگی تمرکز دارد و  بیشتر برنامه های این رادیو را  تشکیل می دهند. معمولا برنامه ها از کیفیت بالایی برخوردارند (1). 


اخیرا این رادیو در یکی از برنامه های خود به موضوع اسلام و مسایل مرتبط با آن در کانادا می پردازد. از جمله در برنامه ی 25 نوامبر خود به موضوع حجابِ برقعه (پوشیه) پرداخت. پوشیدن روبند یا برقعه در بعضی از کشورهای اروپایی مانند انگلیس محدود و در بعضی مانند فرانسه ممنوع شده است. در کانادا و آمریکا مسئله ی مشابهی در حال بررسی است و تبدیل به یکی از مسایل بحث برانگیز در اجتماع و علی الخصوص طبقه ی نخبگان شده است. در حال حاضر جمعیت مسلمانان در کانادا قابل توجه و رو به افزایش است. پوشش برقعه به طور محدود توسط بعضی از این مسلمانان استفاده می شود.

برنامه ی مورد نظر، به پخش سخنرانی خانم فرزانه حسن در دانشگاه British Columbia تخصیص یافته بود. خانم حسن دبیر سابق انجمن مسلمانان سکولار کانادا بوده است که هدفشان ارائه و گسترش تبیینی سکولار از دین اسلام در کانادا می باشد. سخنرانی مورد نظر در ماه آوریل سال جاری، حدود 7 ماه پیش در مجموعه سخنرانی های "تنوع مذهبی" در UBC صورت گرفته بود. خانم حسن که نسبتا مسن به نظر می رسید، در این سخنرانی که با ادبیات بسیار خوبی تنظیم شده بود، به بیان دیدگاه زیر پرداخت:

"برقعه، باید در جامعه ی کانادا از نظر قانونی ممنوع شود."


دلایل ارایه شده برای تایید این دیدگاه موارد زیر بودند:

1- برقعه نوعی پوشش برای اختفای هویت فرد است و بستر مناسبی برای انجام عملیات های خرابکارانه و لذا خلاف امنیت عمومی. چند مورد در آمریکا، انگلیس و فرانسه برای نمونه آورده شد.

2- برقعه افزایش حوادث و تصادفات را در پی دارد و برخلاف سلامت اجتماع است. به عنوان مثال برقعه در رانندگی دید را محدود کرده و منجر به تصادف می شود.

3- برقعه منافی برابری افراد است، زیرا به فرد پشت حجاب اجازه می دهد فرد دیگر را بشناسد، در حالی که حق تشخیص هویت از دیگری سلب می شود.

4- برقعه منافی برابری زن و مرد است و زنان را از مجموعه ای از مشاغل که نیاز به شناخته شدن فرد دارد، باز می دارد، مانند رانندگی اتوبوس و پرستاری و خدمات عمومی.

5- برقعه منافی آزادی زنان است و آنان را با مشکلاتی مواجه می کند، مثلاً در غذا خوردن.

6- زنان(ی هستند که) به طور اجباری از برقعه استفاده می کنند. این اجبار از سوی مردان مسلمانان صورت می گیرد و دولت باید از حق انتخاب زنان در مقابل مردان دفاع کند.


در بیان دو دلیل آخر سخنران بحث را به صورت بسیار ظریف و گذرا به حجاب تعمیم داد و برای تایید گفته اش این موارد را بیان کرد: 


1- حجاب در اسلام و قرآن وجود ندارد. به طور خاص پوشاندن صورت در اسلام نیامده و برداشت اسلام گرایان افراطی است.

2- خیلی از خانواده های مسلمان از کودکی به دختران حجاب می پوشانند تا به آن عادت کرده و اعتراضی نکنند.

3- اساساً استدلالی که برای قبول حجاب برای زنان آورده می شود آن است که در غیر این صورت ایشان ابزاری جنسی برای مردان خواهند بود. در حالی که درست برعکس، زنی که قبول می کند حجاب داشته باشد، خودش را در حد ابزار جنسی برای ارضای مردان کاهش داده است.


بعد از سخنرانی نوبت به پرسش و پاسخ رسید. سوالات زیر توسط حضار که اکثرا دانشجو ها بودند مطرح شد:


1- دسته ی اول سوالات این بود که چگونه می خواهند برقعه را ممنوع کنند؟ آیا با جریمه کردن و زندان کردن و یا راهکار دیگری وجود دارد؟
پاسخ اصلی این بود که این کار نه به صورت جریمه، بلکه به صورت ممنوع کردن خدمات اجتماعی (در رجوع به اداره ها، رأی دادن و ...) برای افراد دارای برقعه صورت می گیرد. در نتیجه خود به خود بعد از مدتی این افراد مجبور می شوند برای حضور در اجتماع برقعه را کنار بگذارند.

2- دسته ی دوم سوالات این بود که آیا ممنوع کردن برقعه خلاف آزادی فردی در انتخاب نحوه ی پوشش، آزادی عقیده و اصل رعایت حقوق اقلیتها نیست؟ 
پاسخ این بود که اولا در جامعه ی دموکرات اگر تنافی بین حق عمومی و حق فردی به وجود بیاید، باید از حق عمومی به نفع حق فردی دفاع کرد. در این مورد امنیت عمومی در مقابل عقیده ی فردی قرار گرفته است که باید از امنیت عمومی دفاع کرد. ثانیا این قوانین از مسیر تصویب در مجلس باید بگذرد که معنی راهکار دموکراتیک است. البته (تا جایی که نویسنده به یاد می آورد) در مورد دفاع از حقوق اقلیتها به طور خاص توضیحی داده نشد.


چند نکته ی جالب نیز در ضمن سخنرانی وجود داشت. در هنگام پرسش و پاسخ، یک خانم مسلمان برخاست و گفت که او یک مسلمان است اما به اجبار حجاب به سر نکرده است. او اشاره کرد که سخنران به جز برقعه بحث حجاب را به طور کلی مورد اشاره قرار داده است. حضار تا حدی تحت تاثیر سخنان این خانم قرار گرفتند.


البته در ادامه این خانم که آشکارا از سخنرانی سخنران آشفته شده بود، گفت که سخنران را به چالش می کشد و دعوت به مناظره می کند. ادامه داد که او باید"مشقهایش" را در زمینه ی قرآن و اسلام و حدیث و .... دوباره بنویسد. همچنین گفت که او در واقع یک دروغگو است که به دنبال تجارت و سود از کتابها و سخنرانی هایش می باشد. سخنران که معلوم بود با چنین فضاهایی آشنا بود، از او با خطاب "خواهر عزیزم" خواست که سوالش را بپرسد. اما خانم پرسش کننده گفت که او "اولا خواهر عزیز او نیست و ثانیا ارزش سوال پرسیدن را ندارد". ادبیات به کار رفته توسط آن خانم مسلمان موجب شد مجری بحث را قطع کرد، تا خانم سخنران این بار آشکارا به مسأله ی اجباری بودن حجاب برای زنان مسلمان اشاره کند. از جمله بیان کرد که پس از ممنوعیت حجاب در مدارس فرانسه، تعدادی از دختران مسلمان به رییس جمهور نامه نوشته و از او تشکر کرده اند که آنها را از حجاب اجباری نجات داده است.


نکته ی دوم آنکه، کف زدن های حین پرسش و پاسخ نشان دهنده ی میزان استقبال حضار از هر کدام از دیدگاه ها بود. به طور خاص سخنران به مراتب بیش از مخالفانش در هنگام سوال پرسیدن مورد تشویق قرار می گرفت. فضای جلسه مرا به یاد جلسات سخنرانی های سیاسی می انداخت که در دانشگاه ها شریف برگزار می شد که در آنها سخنران بیش از آنکه اندیشمند و یا نظریه پرداز باشد، باید یک سخنران غرا و سیاستمدار می بود (2).


در نهایت برداشت شخصی نویسنده این بود که بیشتر افراد حاضر در جلسه استدلالات سخنران را قبول داشته و سوال اصلی شان در مورد نحوه ی اجرای ممنوعیت برقعه بود. از نظر نویسنده نقدهایی به استدلالات سخنران وجود دارد که در این مجال نمی گنجند. اما به طور کلی، این استدلالات از دو زاویه قابل نقد و بررسی می باشند:


  1. در چهارچوب قانون اساسی و ارزشهای پذیرفته شده در جامعه ی کانادا

  2. در چهارچوب درون دینی و ارزش های دین اسلام


شخص سخنران استدلالاتش را در چهارچوب نظری اول بیان می کرد که دستگاه نظری مورد قبول مخاطب حاضر در جلسه بود. البته گاهی گریزی به چهارچوب دینی زده می شد و سعی می شد استدلالاتی هم از آن منظر بیان شود، از جمله عدم تبیین حجاب در اسلام، بررسی تاریخچه ی حجاب و برقعه و بررسی نظر فرقه های مختلف اسلام در مورد برقعه.


پینوشت: حدود 1 ماه بعد قانونی تصویب شد که در آن پوشش برقعه در هنگام ادای سوگند شهروندی برای کسب شهروندی کانادا ممنوع شد.


--------------------------------------------------------------------

1- از این نظر این رادیو از رادیوهای دیگر که طبق نمونه برداری تصادفی نویسنده بیش از 50 درصد برنامه هایشان را پخش موسیقی تشکیل می دهد، کاملاً متمایز است.

2- شاید توجه بیش از حد خود ما دانشجویان به مسایل حاشیه ای در عوض اصل استدلالات و مباحث سخنرانان، دلیل اصلی این آفت جامعه ی دانشگاهی مان بود.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
family guy quest stuff hack
جمعه 4 اسفند 1396 10:14 ب.ظ
من می توانم از مقالات وبلاگ شما برای مشاوره خوب استفاده کنم.
medicare supplemental plans
جمعه 3 آذر 1396 04:56 ب.ظ
اطلاعات خوب. خوش شانسی من به سراغم آمد
وب سایت شما به صورت تصادفی (stumbleupon). من دارم
bookmarked آن را برای بعد!
std testing cost
چهارشنبه 17 آبان 1396 10:38 ب.ظ
من به شدت تحت تاثیر مهارت های نوشتن و همچنین با طرح قرار گرفته ام
در وبلاگ شما آیا این موضوع پرداخت شده است یا خودتان آن را سفارشی کردید؟
در هر صورت نگهداری از نوشتن با کیفیت عالی، نکته بسیار جالبی این است که یک وبلاگ خوب مثل این را امروز ببینید.
stds testing
شنبه 13 آبان 1396 04:53 ب.ظ
سلام! این نوع از موضوع است اما من نیاز به کمک از یک وبلاگ تاسیس شده است.
آیا وبلاگ خود را راه اندازی کنید؟ من خیلی techincal نیست، اما من می توانم چیزهای بسیار سریع شکل بگیرد.

من فکر میکنم در مورد ساختن خودم فکر میکنم، اما مطمئن نیستم که در آن شروع شود.
شما نظر یا ایده ای دارید؟ با تشکر
foot issues
شنبه 18 شهریور 1396 06:54 ب.ظ
Attractive section of content. I just stumbled upon your blog and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed
account your blog posts. Anyway I will be subscribing to your augment and even I achievement you access
consistently fast.
Sadie
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:31 ب.ظ
Hello just wanted to give you a quick heads up. The
words in your article seem to be running off the screen in Safari.
I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with web browser compatibility but I figured I'd
post to let you know. The design look great though! Hope you get the
issue solved soon. Cheers
std screening
دوشنبه 5 تیر 1396 01:33 ق.ظ
بسیار قلب از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب ابتدا آیا نه حل و فصل بسیار خوب با من
پس از برخی از زمان. جایی درون
پاراگراف شما در واقع قادر به من مؤمن اما
فقط برای کوتاه در حالی که.
من این کردم مشکل خود را با جهش در مفروضات و یک خواهد را سادگی به پر همه کسانی شکاف.
در این رویداد شما در واقع
که می توانید انجام من خواهد مطمئنا بود
در گم.
foot pain identifier
پنجشنبه 1 تیر 1396 11:30 ب.ظ
These are actually enormous ideas in concerning blogging.

You have touched some pleasant points here. Any
way keep up wrinting.
Penney
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:30 ب.ظ
This is a topic that is close to my heart...

Take care! Exactly where are your contact details though?
Ute
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 01:28 ق.ظ
Glad to be one of the visitors on this awesome site :D.
BHW
چهارشنبه 23 فروردین 1396 07:37 ب.ظ
What's up everyone, it's my first pay a quick visit at this site, and post is really fruitful for me, keep up posting these types of articles or reviews.
manicure
شنبه 12 فروردین 1396 10:02 ب.ظ
Hello there! This article could not be written any better!
Going through this article reminds me of my previous roommate!
He continually kept talking about this. I will forward this article to him.
Pretty sure he'll have a great read. Thanks for sharing!
امیر
شنبه 14 بهمن 1391 12:20 ق.ظ
این پست از وبلاگ کدئین با ای مطلب به نظرم مربوط آمد :

خودخواهی نه خوب است، نه بد و موبایل نداشتن کار خودخواهانه‌ای است. آدم بی‌موبایل در دسترس هیچ‌کس نیست اما همه‌ی موبایل‌دارها در دسترس او هستند. موبایل نداشتن فقط در حالتی خودخواهانه نیست که آن آدم بی‌موبایل هیچ‌وقت به «موبایل» کسی زنگ نزند

-----

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo